HUQUQBUZARLIKLAR PROFILAKTIKASI SUBYEKTLARI MANSABDOR SHAXSLARINING AHOLI OLDIDA MUNTAZAM HISOBOT BERISH FAOLIYATINI TAKOMILLASHTIRISH.

HUQUQBUZARLIKLAR PROFILAKTIKASI SUBYEKTLARI MANSABDOR SHAXSLARINING AHOLI OLDIDA MUNTAZAM HISOBOT BERISH FAOLIYATINI TAKOMILLASHTIRISH.

Authors

  • Yusupov Azimboy Komil oʻgli OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI IIV AKADEMIYASI KURSANTI
  • Kurbanov Mansur Narbutayevich Podpolkovnik

Keywords:

Huquqbuzarliklar profilaktikasi, hisobot berish, mansabdor shaxslar, jamoatchilik nazorati, ochiqlik, huquqiy madaniyat, ishonch, davlat organlari, fuqarolik jamiyati, samaradorlik, xorij tajribasi.

Abstract

Maqolada huquqbuzarliklar profilaktikasi subyektlari mansabdor shaxslarining aholiga muntazam tarzda hisobot berish faoliyatini takomillashtirish zarurati ilmiy-nazariy va amaliy nuqtai nazardan chuqur o‘rganiladi. Jamiyatda huquqbuzarliklarning oldini olish, ularning ijtimoiy salbiy oqibatlarini kamaytirish va huquqiy madaniyatni oshirishda profilaktika subyektlari faoliyati muhim o‘rin tutadi. Ayni paytda, bu subyektlarning faoliyati ustidan jamoatchilik nazoratini yo‘lga qo‘yish, ular tomonidan amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarning samaradorligini oshirish va shaffofligini ta’minlash – zamonaviy boshqaruv tizimi talablaridan biri hisoblanadi. Mazkur maqolada ushbu yo‘nalishda mavjud muammolar, xususan, hisobot berish mexanizmlarining aniq tartibga solinmagani, mansabdor shaxslarning aholi bilan muloqoti sustligi va mavjud qonunchilikda ochiq-oydinlik prinsiplarining to‘laqonli aks etmagani singari masalalar tahlil qilinadi. Shuningdek, maqolada ilg‘or xorijiy tajribalar, ya’ni demokratik davlatlar amaliyotida mansabdor shaxslarning aholi oldida hisobdorligi qanday yo‘lga qo‘yilganligi o‘rganilib, ularning ijobiy jihatlarini milliy huquqiy tizimimizga moslashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqiladi. Muallif tomonidan jamoatchilik ishtirokini kuchaytirish, axborot olish erkinligi tamoyillarini mustahkamlash, davlat organlari va fuqarolar o‘rtasidagi o‘zaro ishonchni mustahkamlash borasida aniq huquqiy va tashkiliy choralar taklif qilinadi. Ayniqsa, profilaktika subyektlari tomonidan yillik yoki choraklik hisobotlarning rasmiy veb-saytlar, ommaviy axborot vositalari yoki jamoatchilik eshituvlari orqali keng jamoatchilikka yetkazilishi tizimi yaratish zarurati alohida e’tiborga olinadi. Maqolada shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining “Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida”gi Qonuni, “Davlat organlari va tashkilotlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida”gi Qonuni hamda boshqa normativ-huquqiy hujjatlar asosida mavjud holat huquqiy jihatdan tahlil qilinib, ularning takomillashtirilishi zarurligi asoslab beriladi. Xulosa tariqasida, aholi oldida muntazam hisobdorlik nafaqat davlat organlarining samarali faoliyat yuritishini ta’minlaydi, balki fuqarolarning huquqiy faolligini oshiradi, ularning davlat boshqaruvidagi ishtirokini mustahkamlaydi.

References

Karimov I.A. “Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch”. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – 180 b.

Xalimov S. “Huquqbuzarliklar profilaktikasining huquqiy asoslari”. – Toshkent: Adolat, 2016. – 220 b.

Jo‘rayev A., Tursunov N. “Jamoatchilik nazorati va uning huquqiy mexanizmlari”. – Toshkent: Huquq, 2020. – 145 b.

Mamatqulov M. “Davlat boshqaruvida ochiqlik va hisobdorlik tamoyillari: nazariya va amaliyot”. // “Ijtimoiy fikr” ilmiy jurnali, 2021, №2, 45–53-betlar.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). Government at a Glance 2021. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/1c258f55-en

UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime). Handbook on the Crime Prevention Guidelines. United Nations Publication, 2010.

Downloads

Published

2025-10-01
Loading...